Sample image

Hitne intervencije

Prijem poziva za hitne liječničke intervencije obavljaju tri dispečera, koji na temelju razgovora s pozivateljem, koristeći ciljena pitanja bez sugeriranja odgovora, nakon procjene raspoloživih podataka o prirodi bolesti ili događaja, samostalno donose odluku o daljnjem postupku.

Edukacijski centar

Edukacijski centar

Uskoro više...

Sample image

Ambulanta

Ambulanta je smještena u sklopu Zavoda za hitnu medicinu rada. Radi bez stanke, 24 sata dnevno, tijekom cijele godine. Prima sve osobe koja same zatraže pomoć, kao i one koje dovode liječnici s terena.

 

Sample image

Dežurstva

Sportske i kulturne priredbe, političke i duge skupove na kojima se okuplja veći broj ljudi često osiguravaju timovi hitne pomoći koji dežuraju na licu mjesti da bi u slučaju potrebe odmah mogli intervenirati.

U uvjetima nepostojanja namjenske hitne helikopterske medicinske službe (HHMS), svakako je potrebno naglasiti da je dugogodišnja uspješna suradnja Oružanih snaga RH s Ministarstvom zdravstva u vezi korištenja vojnih helikoptera za hitan medicinski prijevoz pacijenata izuzetno korektna i susretljiva, no postoje objektivni razlozi zbog čega bi bilo nužno razmatrati uspostavu navedene službe samo u medicinske svrhe. Glavna uloga HHMS-a je zbrinjavanje teško ozlijeđene ili kritično oboljele osobe u što kraćem vremenskom roku kroz primarne letove, odnosno kroz letove kojima se leti direktno na mjesto događaja odmah po primitku poziva i gdje medicinski tim iz helikoptera samostalno ili zajedno sa zemaljskim timom obavlja kompletnu intervenciju. To je ujedno i jedini način da se skrati vrijeme do početka zbrinjavanja hitnog pacijenta na mjestu događaja i u bolnici.

Za razliku od toga, letovi vojnih helikoptera na kojima se temelji trenutna organizacija helikopterske medicinske usluge organizirani su samo kao sekundarni letovi, odnosno kao letovi za pacijente do kojih je prije došao i koje je prethodno zbrinuo zemaljski tim HMS, a tek onda utvrdio moguću potrebu za prijevoz pacijenta helikopterom. Takvo postupanje produžuje vrijeme do dolaska pacijenta u bolnicu. Stoga se nameće zaključak da se bez namjenskog HHMS-a koji obavlja primarne letove, stanovnici otoka, ruralnih, prometno izoliranih i udaljenih područja, kao i turisti, bez obzira na broj zemaljskih timova HMS-a, ne može omogućiti jednako dostupna, pravovremena i odgovarajuća zdravstvena skrb.

 

Iskorak je ovog ljeta napravljen uspostavom Projekta HHMS-a na području Dubrovačko-neretvanske županije, pri čemu je za let korišten helikopter MUP-a, a hitni medicinski tim bio osigurali su županijski zavodi za hitnu medicinu. Tehničke karakteristike MUP-ovog helikoptera te opremljenost poput vozila za hitne medicinske intervencije olakšale su pristup pacijentu, budući da se takvim helikopterom moglo slijetati na različite površine, a tim HMS-a iz helikoptera mogao je obavljati kompletnu intervenciju. 

S dolaskom ljetnih mjeseci i turističke sezone beskrajne kolone i nervozni vozači uobičajena su slika na našim prometnicama. Učestale gužve uzrokovane povećanim intenzitetom prometa na cestama nerijetko se vežu i uz prometne nesreće pa se broj intervencija djelatnika HMS-a tijekom ljeta udvostruči.

U cilju povećanja sigurnosti na prometnicama osiguran je rad dodatnih prometnih timova HMS-a smještenih na frekventnim lokacijama duž hrvatskih prometnica. 

U današnjem svijetu došlo je do porasta mogućnosti velikih nesreća te, nažalost, i opasnosti od terorizma, zbog čega se pokazalo izrazito važnim planirati i kontinuirano provoditi edukacije medicinskog zbrinjavanja kako bi se kvalitetno, pravilno i efikasno odgovorilo na složene krizne situacije te saniralo njihove posljedice.

U Hrvatskoj se već pet godina, od čega zadnjih četiri u Slavonskom Brodu, održava tečaj Medicinskog odgovora na masovne nesreće – Cro MRMI, takozvana „table-top“ vježba kroz koju se simulira velika nesreća, a njeno saniranje i zbrinjavanje velikog broja ozlijeđenih zahtjeva vertikalnu i horizontalnu koordinaciju svih uključenih aktera, uključujući izvanbolničku i bolničku hitnu medicinsku službu, ostale žurne službe te krizni stožer kao centralnu točku upravljanja krizom.

MRMI se trenutno provodi u 11 europskih država, a u Hrvatskoj je, u suradnji Hrvatskog zavoda za hitnu medicinu, Hrvatskog društva za medicinu katastrofe, Opće bolnice „Dr. Josip Benčević“ Slavonski Brod te Kriznog stožera Ministarstva zdravstva, koji financijski omogućuje provođenje tečaja, dosad educirano više od 300 polaznika koji su u svojoj domeni posla spremni odgovoriti na izazove masovnih nesreća. 

Za izvanbolnički HMS organizirana su tri zasebna tečaja – za doktore i medicinske sestre/medicinske tehničare, dispečere medicinske prijavno-dojavne jedinice te vozače, koji se redovito i kontinuirano održavaju tri do četiri puta mjesečno u trajanju od nekoliko dana. Tim tečajevima polaznici stječu i obnavljanju znanja i vještine neophodne za rad u izvanbolničkom HMS-u unutar njihovog djelokruga rada. Standardima edukacijskih programa utvrđeni su ishodi učenja po tematskim cjelinama za svaki tečaj, a polaznici po završetku moraju demonstrirati stečena znanja. 

Prema našim podacima čak 70 posto pacijenta koji traže pomoć, bilo bolničkog bilo izvanbolničkog HMS-a, nisu hitni pacijenti. Budući da sustav hitne medicine nije neograničenih resursa, velik postotak nehitnih pacijenta usporava brzinu rada HMS-a te dovodi u opasnost živote ljudi koji imaju neko stvarno hitno stanje.

Bitan preduvjet rasterećenja HMS-a je informiranje i edukacija građana kojima treba objasniti da su hitna stanja ona stanja koja neposredno ugrožavaju život ili zdravlje. Svjesni važnosti dobre informiranosti javnosti, putem letka Sve što trebate znati o hitnoj medicinskoj službi te nizom održanih tribina, uvijek naglašavamo kako pri hitnim stanjima treba što prije kontaktirati educiranog medicinskog dispečera na broj 194 i postupiti prema njegovim uputama. Uz medicinskog dispečera, građane treba uputiti da, ako nisu sigurni je li njihovo stanje hitno, kontaktiraju svog obiteljskog liječnika.

Upravo im njihov liječnik u slučaju nehitnih stanja može dati najbolji savjet i pružiti odgovarajuću skrb te ih naučiti kako postupiti kada se njihova bolest pogorša. Razlikovanje hitnih i nehitnih stanja može znatno smanjiti priljev pacijenata i pritisak na HMS te omogućiti hitnu zdravstvenu skrb onima kojima je zaista ugrožen život.

Pažnja!

Nepotreban ili lažni poziv zauzima telefonsku liniju i onemogućava pomoć onima čiji je život ugrožen. Pitanja koja vam postavlja medicinski dispečer neophodna su kako biste brzo dobili pomoć kada vam je potrebna!

Zapamtite! Odgovarajući na pitanja medicinskog dispečera pomažete mu da on pomogne vama!

Zauzeta telefonska linija znači samo da medicinski dispečer razgovara s osobom koja također treba pomoć.

Sve što trebate znati o HMS

Pokreni srce, spasi život!